Najważniejsze w Europie Środkowo-Wschodniej, organizowane od prawie trzech dekad, miejsce konstruktywnych dyskusji na aktualne tematy korespondujące z najważniejszymi problemami gospodarczymi, społecznymi i politycznymi Europy – to debata od lat podejmowana podczas Forum Ekonomicznego.
Forum Ekonomiczne 2020 odbędzie się od 8 do 10 września 2020 r. w Karpaczu. Wśród wielu wydarzeń o charakterze biznesowym odbędą się panele dyskusyjne na Forum Polonijny, w których wezmą udział politycy, przedsiębiorcy, samorządowcy, dziennikarze, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz przedstawiciele Polonii. W programie Forum zaplanowano poniższą tematykę:
Dlaczego sondaże się mylą?
Zwycięzca bierze wszystko. Komu potrzebne są przejęcia na rynku mediów?
Media lokalne – czy jeszcze jest dla nich miejsce?
Każdy może być dziennikarzem? Quo vadis media?
Internet przyszłością dziennikarstwa?
Dezinformacja – jak identyfikować i walczyć z fake news w sieci?
Obiektywne media. Jak budować zaufanie społeczne do środków masowego przekazu?
Wizerunek w sieci. Wirtualna osobowość
Miliony studentów w Polsce? Polonia dla polskich uczelni
Świat po pandemii COVID-19
20 milionów obrońców dobrego imienia Polski
Polonia partnerem spółek skarbu państwa
Białoruś – co dalej?
Dlaczego sondaże się mylą?
Teoretycznie zapytanie odpowiednio dużej i dobranej proporcjonalnie (co do wieku, miejsca zamieszkania i pochodzenia społecznego) statystycznej próbki obywateli powinno dać przedstawić opinię w tej czy innej sprawie czy np. preferencje wyborcze obywateli w stopniu maksymalnie zbliżonym do prawdy. Ale często tak nie jest. Dlaczego? Dlaczego sondaże zamawiane nawet u uchodzących za absolutnie niezależne ośrodki różnią się wynikami w zależności od tego, kto zamawia (i płaci za) badanie? I czy nie jest tak, że niektórzy indagowani odpowiadają nie tyle zgodnie z opinią własną, co „politycznie poprawnymi” oczekiwaniami (np. w krajach zdominowanych przez liberalną/lewicową „narrację polityczną” ukrywają poglądy konserwatywne)? Jak stworzyć mechanizmy sondowania opinii publicznej, które byłyby wolne od tych obciążeń?
Zwycięzca bierze wszystko. Komu potrzebne są przejęcia na rynku mediów?
Na polskim rynku medialnym od dłuższego czasu widzimy już globalny trend. Konsolidacja i skupywanie, przede wszystkim branżowych portali internetowych, ma dać przewagę na rynku medialnym tym najsilniejszym. Czemu medialnym gigantom zależy na zakupie mniejszych podmiotów od siebie? Jak na komercyjnym rynku powinny działać media publiczne, którym nie wolno przejmować innych podmiotów? Ile dziś trzeba mieć pieniędzy, żeby odgrywać ważną rolę na rynku przejęć medialnych?
Media lokalne – czy jeszcze jest dla nich miejsce?
Jedna z głównych teorii komunikowania mówi o globaliźmie – patrzeniu na świat globalnie z perspektywy lokalnej. Podobnie jest w przypadku każdego odbiorcy informacji. Najpierw chce wiedzieć co dzieje się wokół jego domu, dopiero później jak wygląda sytuacja w kraju. Jak ważna jest rola lokalnych mediów dla małych miasteczek i regionów? Jak media lokalne konkurują z ogólnokrajowymi od odbiorcę i reklamodawcę? Czy lokalne media mają szansę pracować bez nacisków ze strony samorządowców?
Każdy może być dziennikarzem? Quo vadis media?
W ostatnich latach w przestrzeni publicznej powstaje coraz więcej blogów, kanałów YouTube czy profili w mediach społecznościowych, które zajmują się opisywaniem świata. Coraz większą uwagę zyskuje także dziennikarstwo obywatelskie, uznawane za bardziej wiarygodne od mediów mainstreamu. Czy dzisiejsze możliwości technologiczne dają szansę bycia dziennikarzem każdemu? Gdzie zaczyna się dziennikarstwo a kończy hobbystyczne informowanie? Jakie są korzyści i zagrożenia z tak traktowanego dziennikarstwa?
Internet przyszłością dziennikarstwa?
Eksperci od wielu lat wieszczyli koniec drukowanej prasy. Teraz coraz częściej mówi się o tym samym w przypadku radia i telewizji. Idealną hybrydą wydaje się być Internet, który łączy w sobie wszystkie te media. Jak długo media tradycyjne przetrwają w obecnej formie? Jak duże są możliwości informacyjne i reklamowe Internetu w porównaniu z prasą, radiem czy telewizją? Jak różni się odbiorca treści internetowych od tego preferującego media tradycyjne?
20 milionów obrońców dobrego imienia Polski
Czy Polonia i Polacy mieszkający poza granicami Polski mogą skutecznie walczyć o polskie interesy? Jak można dziś walczyć o dobre imię i pozycję Polski na świecie? W dwudziestomilionowej Polonii tkwi ogromny potencjał. Gdyby każdy z przedstawicieli Polonii przekonał do Polski tylko pięć osób, mielibyśmy sto milionów rzeczników sprawy Polskiej na świecie.
Obiektywne media. Jak budować zaufanie społeczne do środków masowego przekazu?
Brak zaufania wobec prasy, radia i telewizji, to domena nie tylko Polaków, również mieszkańców innych krajów Europy i świata. Odbiorcy nieufnie podchodzą do treści przekazywanych w mass mediach, najczęściej zarzucając im stronniczość i manipulacje. Jak budować zaufanie odbiorców? Czy środki masowego przekazu mogą być obiektywne? Co w XXI wieku oznacza termin „rzetelne dziennikarstwo”?
Polonia partnerem spółek skarbu państwa
Każdego roku Polonia i Polacy mieszkający i pracujący za granicą transferują do Polski miliardy dolarów. Polskie przedsiębiorstwa są globalnymi markami, odnosząc sukcesy na zagranicznych rynkach. Czy nadchodzi czas coraz intensywniejszej współpracy Polski z Polonią także w sferze gospodarki na globalnych rynkach?
Komentarze
Artykuł przeczytało 1 212 Czytelników