Karpacz 2025
Dialog z Polonią na Forum ekonomicznym

Udział Polonii i Polaków na Forum Ekonomicznym to jedna z największych platform na kontakty, rozmowy i dialog pomiędzy środowiskiem polonijnym, a przedstawicielami rządowych instytucji, jak Senat, Sejm czy Stowarzyszenie Wspólnota Polska, Rada Polonii Świata.
W sumie odbyło się pięć paneli, po jednym zorganizowała Wspólnota Polska i Fundacji „Świat na Tak”, natomiast trzy, stricte polonijne przygotowała Rada Polonii Świata. Oczywiście rozmowy dotyczyły zagadnienia związanych z promocją polskiej gospodarki, kultury i osiągnięć cywilizacyjnych, aktualnej sytuacji społeczno – politycznej oraz perspektywy jej rozwoju. W tym miejscu trzeba przypomnieć, że to Polonia i Polacy przecierali szlaki do promocji Polski we wszystkich jej aspektach w czasie, gdy statek Polska staczał się na dno. Dziś już nikt nie pamięta i nawet nie wspomni o wkładzie Polonii w wielki sukces cywilizacyjny, jaki osiągnęła Polska roku 2025. W istniejących wówczas mediach polonijnych podczas Światowego Forum Mediów Polonijnych prezentowaliśmy oferty inwestycyjne dla zagranicznych firm, ażeby zachodni kapitał inwestował w przestarzały polski przemysł. Polonijni biznesmeni zjeżdżali się na Światową Konferencję Gospodarczą Polonii, ażeby zakładać firmy w Polsce i współpracować z rynkami na zachodzie. Gdzie się tylko dało lobbowaliśmy wejście wejście Polski do Unii Europejskiej. Dziś to wszystko nazywa się nic? Szkoda, że nie było możliwości zaprezentowania bogactwa form pomocy i promocji Polski, jaki swój udział miała Polonia i Polacy.
Tematyce promocji służył zorganizowany przez Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” (SWP) panel „Moda na Polskę 2.0. Jak skutecznie łączyć potencjały Polski i Polonii” który najprościej streścić można jako poszukiwanie sposobów na promocję polskich dokonań na świecie oraz synergii Polski ze środowiskami polonijnymi.
Licznie przybyli uczestnicy Forum (miejsc siedzących brakowało) mieli możliwość wysłuchania o postrzeganiu gospodarczego i kulturowego sukcesu Polski na świecie. Ale nie tylko. Równie ważne było uzyskanie odpowiedź na pytania w jakim kierunku winna rozwijać się współpraca Polonii z macierzystym krajem, na czym polega współczesne podejście do edukacji kulturalnej, wymiany naukowej, relacji gospodarczych czy wreszcie sportu tak, aby było ono atrakcyjne nie tylko dla polskiej diaspory, ale również obywateli miejsc, w którym mieszkają na stałe nasi rodacy.
Polonii bezsprzecznie należy przyznać miano ambasadorów polskości, najbardziej naturalnych bo najlepiej zorientowanych w realiach poszczególnych regionów świata, w których żyją na co dzień. Doskonale wiedzą co może stanowić polski produkt eksportowy, jak zainteresować naszymi sprawami inne nacje, które aspekty naszej historii są bliskie i zrozumiałe oraz mogą budować naszą pozycję cywilizacyjną. I ten polonijny, nadal drzemiący potencjał należy mądrze i skutecznie wykorzystać – czytamy na stronie internetowej Stowarzyszenia Wspólnoty Polskiej.


W ramach XXXIV Forum Ekonomicznego w Karpaczu, po raz pierwszy odbyło się Forum Polonijne organizowane przez Radę Polonii Świata. To wielki sukces, zwłaszcza w osobie Aleksandra Zająca i całego Zarządu, którzy był partnerem na najważniejszej konferencji biznesowej świata. Polska stała się modna, nasz kraj dołączył do grona najlepiej rozwijających się gospodarek świata. Polonia w tym sukcesie ma duże zasługi, chcemy jeszcze bardziej realizować cel, jakim jest pozytywny wizerunek Polski i Polaków na świecie! Mamy narzędzia w postaci dobrze funkcjonujących mediów, jesteśmy zatem pomostem między Polską a światem w pełnym tego słowa znaczeniu.
Polonia, czyli społeczność Polaków i osób polskiego pochodzenia żyjących poza granicami kraju, stanowi ważny element relacji między Polską a światem, pełniąc rolę naturalnych ambasadorów i budując pozytywny wizerunek Polski za granicą. Ponad 20 milionów Polaków zamieszkałych za granicą to ogromny potencjał, który Polska w okresie transformacji ustrojowej w pełni wykorzystała ze wsparcia polskiej diaspory.
Od pierwszego dnia XXXIV Forum Ekonomicznego w Karpaczu Rady Polonii Świata miała aktywny udział w trzech panelach, w których wystąpili:
Andrzej Suchanek – wiceprezes PZO (Polski Związek Kulturalno-Oświatowy w Republice Czeskiej); Jarosław Narkiewicz – prezes Rady Polonii Świata, poseł na Sejm Republiki Litewskiej; Alexander Zając – prezes Konwentu Organizacji Polskich w Niemczech; Halina Szczotka – redaktor naczelny miesięcznika ZWROT, Czechy; Natalia Pęk – współzałożycielka stowarzyszenia polonistów kulturalno-edukacyjnych „Krok pierwszy”, Dniepr, Ukraina ; dr Liudmyla Kryva – Międzyregionalna Akademia Zarządzania Personalnego, Kijów, Ukraina; Edward Trusewicz – prezes Unii Europejskiej Wspólnoty Polonijnych, radny m.Wilno, wiceprezes ZPL.
Pierwszy panel Forum Polonijnego poświęcony był przykładom sukcesów organizacji polonijnych. W tej części Polonia berlińska zdecydowanie dominowała, jeśli chodzi o inicjatywy oraz rozwój struktur polonijnych – o czym wspominał Aleksander Zając – długoletni działacz Konwentu i kierownik Biura Polonii.
Pozostali uczestnicy również mieli okazję zaprezentować sukcesy, zwłaszcza ze współpracy z młodzieżą pochodzenia polskiego, także w zakresie współpracy Polonii z Polską. W innych częściach świata trudności polegają na dotarciu do młodego pokolenia, którzy po prostu tworzą własne nieformalne struktury w zależności od zainteresowań. Co ciekawe, rosnąca rola Polaków i Polonii w życiu społecznym powoduje, że młodzi chętnie angażują się do lokalnej polityki. Dyskusja pokazała też, że rozproszone społeczności mogą wspólnie wzmacniać polską obecność w regionach o strategicznym znaczeniu.
Drugi panel dotyczył roli Polonii w promocji Polski na świecie czyli właściwie korespondował z panelem Wspólnoty Polskiej odnośnie mody na Polskę. Rozmowy dotyczyły m.in. działań kulturalnych, edukacyjnych i biznesowych prowadzonych przez Polaków za granicą. Panel pokazał potencjał polskich środowisk rozsianych po świecie, który można jeszcze skuteczniej włączać w promocję Polski na arenie międzynarodowej.
Polonia stanowi ważny element relacji między Polską a światem, pełniąc rolę naturalnych ambasadorów i budując pozytywny wizerunek Polski za granicą. Rząd polski wspiera Polonię poprzez strategiczne programy, takie jak Rządowa strategia współpracy z Polonią i Polakami za granicą na lata 2025–2030, które obejmują wspieranie aktywności społeczności polonijnych, promowanie powrotów do Polski oraz modernizację instrumentów współpracy. Polacy za granicą tworzą organizacje i stowarzyszenia, które pomagają w zachowaniu polskości, promujące polską kulturę, a także działają jako źródło wiedzy o możliwościach turystycznych i inwestycyjnych.
Współcześni migranci często postrzegają emigrację jako szansę na rozwój zawodowy, edukację, realizację pasji lub po prostu jako możliwość poznania świata i innych kultur. Rozmowy panelowe pokazały, że doświadczenia Polaków za granicą mogą inspirować rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce tworząc spójny system wsparcia dla współpracy z Polską i wzmacniać polską obecność w regionach o strategicznym znaczeniu.



Komentarze


Artykuł przeczytało 272 Czytelników


