Spotkanie w historią
Lotnisko Tempelhof 12 maja 2019 roku świętowało 70- rocznicę zakończenia blokady w Berlinie. Lotnisko Tempelhof było świadkiem wielu historycznych wydarzeń. Podczas blokady Berlina w latach 1948/49 stało się symbolem wolności i oporu przeciwko komunizmowi.
Most powietrzny dla Berlina działał od czerwca 1948 roku do 12 maja 1949 roku. Stolica Niemiec podzielona była na cztery sektory i okupowana przez zwycięzców II wojny światowej. W zachodniej części byli Amerykanie, Brytyjczycy i Francuzi. Wschód zajął Związek Radziecki. Trwała zimna wojna.
W odwecie za wprowadzenie w czerwcu 1948 roku w sektorach zachodnich nowej waluty, marki niemieckiej, Rosjanie odcięli wszystkie drogi lądowe, wodne i kolejowe do zachodniej części Berlina. Brakowało żywności i prądu. Ludziom w mieście groził głód. Amerykanie i ich zachodni sojusznicy postanowili zaopatrywać dwa miliony mieszkańców w żywność i węgiel z powietrza. Co dwie minuty w Berlinie lądował aliancki samolot z cennym ładunkiem.
Dzięki tej niezwykłej operacji powietrznej Niemcy i Amerykanie, niedawni wrogowie, stali się przyjaciółmi. Berlińczycy potrzebowali pomocy i otrzymali ją.
Ludność zachodniej części miasta do podstawowego funkcjonowania potrzebowała codziennie 650 ton mąki, 125 ton ziarna, 110 ton mięsa i ryb, 64 tony tłuszczu, 180 ton ziemniaków, 144 ton warzyw, 38 ton soli i 10 ton sera. Z kolei do utrzymania elektrowni, niezbędnych maszyn oraz pojazdów potrzebnych było co najmniej 3500 ton węgla lub paliwa na dzień. W celu przetransportowania tak ogromnej ilości towarów, siły powietrzne USA i Wielkiej Brytanii zorganizowały potężną flotę 600 samolotów. W szczytowych momentach lądowania odbywały się w odstępach zaledwie 30 sekund. Tak duże natężenie ruchu nie pozostało obojętne na liczbę katastrof lotniczych, w sumie zginęło 101 lotników, a zniszczeniu uległo 25 samolotów.
12 maja 1949 r., po 11 miesiącach blokady ZSRR zgodził się ostatecznie na jej zniesienie. W trakcie blokady odbyło się 278 tysięcy lotów, przetransportowano towary o łącznej masie 2,3 mln ton. W przeliczeniu na dzisiejsze ceny utrzymanie mostu powietrznego kosztowało prawie 5 mld dolarów.
www.dzieje.pl
Komentarze
Artykuł przeczytało 1 924 Czytelników