„Gleis 17” to miejsce ku pamięci wszystkich pociągów śmierci rozpoczynających się na stacji Grunewald gdzie przed 77 laty, 18 października 1941 rozpoczęły się deportacje Żydów do obozów Zagłady. Pierwszy transport wiódł do Łodzi, później prawie tylko do Auschwitz i Theresienstadt. Ostatni pociąg śmierci opuścił stację Grunewald w lutym 1945 roku.
Każdego roku 18 października berlińczycy gromadzą się na Peronie 17 w dzielnicy Grunewald z białymi różami celem uczczenia pamięci ofiar pochodzenia żydowskiego przez nazistowskie Niemcy.
Przez długi czas tylko nieliczni byli zainteresowani rolą Deutsche Reichsbahn w narodowym socjalizmie. To właśnie dla tych, którzy przeżyli prześladowania i deportacje, przetrwali, tak jak w badaniach historycznych, że bez kolei, a zwłaszcza niemieckiej Reichsbahn, przeniesienie europejskich Żydów, Sinti i Romów nie byłoby możliwe w obozach zagłady. Przez długi czas zarówno Koleje Federalne, jak i Reichsbahn NRD nie zajmowały się uczestnictwem Reichsbahn w zbrodniach narodowosocjalistycznych przeciwko ludzkości. Jeszcze w 1985 r., Z okazji 150. rocznicy powstania kolei, zarówno administracja kolejowa w Niemczech Wschodnich, jak i Zachodnich usiłowała wspomnieć o tym rozdziale niemieckiej historii kolei. Centralny pomnik, przypominający ofiary deportacji z Reichsbahn, nie istniał w obu państwach niemieckich.
Historia kolei państwowych może być trudna do pokolorowania, a nawet wyboru.Aby podtrzymać pamięć o ofiarach narodowego socjalizmu, zarząd postanowił w imieniu Deutsche Bahn AG na stacji Grunewald zbudować centralny pomnik upamiętniający transporty deportacyjne z niemiecką Reichsbahn w latach rządów nazistów.
Zwycięzcy konkursu: zespoły architektów Hirsch, Lorch i Wandel
Konkurencja była ograniczona.Członkami jury byli: Ignatz Bubis, przewodniczący Centralnej Rady Żydów w Niemczech, Heinz Dürr, Prezes Zarządu Deutsche Bahn AG, Prof. Gottmann, Dyrektor Muzeum Transportu i Technologii, Jerzy Kanal, Przewodniczący Gminy Żydowskiej w Berlinie i dr inż.Salomon Korn, architekt, Frankfurt nad Menem.Jury zdecydowało o projekcie zespołu architektów Hirsch, Lorch i Wandel, Saarbrücken, Frankfurt nad Menem.
Pomnik jest otwarty dla publiczności
Deutsche Bahn AG ma nadzieję, że pomnik przyczyni się do tego, że zbrodnie nie zostaną zapomniane podczas rządów narodowych socjalistów.Miejsce pamięci jest miejscem pamięci, upomnienia i pamięci.Tu regularnie odbywają się imprezy poświęcone pamięci i pamięci.Tor 17 jest publicznie dostępny i można do niego dojechać stacją kolei miejskiej S-Bahn Grunewald.
Komentarze
Artykuł przeczytało 2 747 Czytelników