Ślady czasu- Dworzec Szczeciński

Wokół dworca kolejowego Szczecińskiego

Stąd pociągi jechały wtedy do Szczecina. Był jednym z największych i najwspanialszych stacji w Berlinie. Co zostało, co zniknęło z mapy miasta i dlaczego? Dlaczego stacja kolejowa w Szczecinie została zmieniona?
Na te i podobne pytania odpowiadają i prowadzi nas 22. sierpnia o godz. 15 przez okolicę wokół obecnego dworca kolejowego dr. Andreas Jüttemann, autor i historyk miasta.

Spotkamy się przed wejściem do dworca kolejowego (S Nordbahnhof) przy ulicy Invalidenstraße 131, 10115 Berlin 08. 22., o godz. 15

Prosimy uwzględnić aktualne zasady Covid-19  i przestrzegać zasad dystansu insb. kichanie i kaszel oraz noszenie maski do ust-nosa.

 

Ślady czasu

Los chciał, że choć zniszczony, to przetrwał wojnę i czas podziału Niemiec i nie podzielił losu tego drugiego większego, okazalszego. Może właśnie dlatego miał to szczęście, że był mniejszy i tym samym nakłady kosztów remontowych były przewidywalne.

Otoczony i schowany za wysokimi budynkami, tworzącymi tzw. Stettiner Carré, należącymi do niemieckiej kolei (Deutsche Bahn), niepozorny w swojej wielkości, zachwyca oko każdego przechodnia.

Kolej Szczecińską i dworzec otwarto w 1842 roku. Od roku 1870 rozpoczęto rozbudowę dworca, którą ukończono w 1876 roku. Ruch pasażerski stale wzrastał, dlatego postanowiono rozdzielić kolej dalekobieżną od podmiejskiej Najpierw w latach1891/92 powstał peron, a potem w roku 1896 według planów niemieckiego architekta Armina Wegnera budynek dworca podmiejskiego nazwany Szczecińskim Dworem Podmiejskim (Stettiner Vorortbahnhof), potocznie zwany małym dworcem szczecińskim.

Nawiązywał stylem do okazałego dworca szczecińskiego. Zbudowano go z żółtej cegły, dwu piętrowo z trzyosiowym portalem wejściowym z dużym półkolistym, podzielonym na trzy części pionowymi filarami oknem termowym, które oświetlało wnętrze holu dworca przypominającego bazylikę. Architekt zainspirowany stylem arkadowym nie omieszkał wprowadzić do swojego projektu elementów renesansowych. Gdy w 1936 otwarto podziemny dworzec S-Bahn i tunel północ-południe, dworzec podmiejski zamknięto. W międzyczasie używano go jako magazynu aż wreszcie w roku 2011 dworzec całkowicie odrestaurowano. Wnętrze nadal intryguje, choć z koleją nie ma już nic wspólnego. (Ela Kargol)

Komentarze

komentarzy


Artykuł przeczytało 948 Czytelników
Pin It