Spektakl „Śpiewnik Polski w Strasznym Dworze” odwołujący się do najwspanialszych kompozycji Stanisława Moniuszki pokazany został berlińskiej w 27 maja 2019 w Sali Ernst Reuter Saal w Ratuszu Renickendorf zorganizowany przez Ambasadę Polską w Berlinie.
Koncert inscenizowany pn. ŚpiewnikPolski w Strasznym Dworze zawierał najpiękniejsze arie operowe i pieśni Stanisława Moniuszki połączone z utworami innych polskich kompozytorów, jak Fryderyka Chopina czy Mieczysława Karłowicza. Wykonawcami byli soliści teatrów operowych z Warszawy, Łodzi i Poznania oraz artyści baletu, chóru i Orkiestry salonowej im. Jana Kiepury Teatru Muzycznego w Łodzi w reżyserii Dariusza Stachury.
Całość przedstawienia dopełniały znakomite „kąski” tzw. mądrości wygłaszane przez pojawiającego się na scenie Stańczyka- słynnego błazna, filozofa i wizjonera. Na potrzeby spektaklu teksty zostały napisane, jako komentarze, aluzje, a także pouczenia zaczerpnięte z literatury polskich twórców i kompozytorów. Ich autorem był Tomasz Raczkiewicz, solista Teatru im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
W programie koncertu usłyszeliśmy bogactwo melodyczne w warstwie muzycznej i tekstowej m.in Bogurodzicę – najstarszą polską pieśń religijną, Pieśń wieczorna – najpopularniejszą pieśń Moniuszki we wspaniałym wykonaniu Sylwii Nowickiej, Znasz li ten kraj do tekstu Adama Mickiewicza – z jej liryczną melodyjnością w wykonaniu Łukasza Gaja.
Soliści operowi: Aleksandra Wiwała (sopran), Andrzej Kostrzewski (baryton), Ziemowit Wojtczak (baryton) i Tomasz Raczkiewcz (tenor) dali imponujący popis wokalnego kunsztu na bardzo wysokim poziomie artystycznym wykonując ponad 24 najbardziej znane arie operowe, pieśni ludowe, patriotyczne połączone z dynamicznymi akcjami scenicznymi.
Atmosferę spektaklu tworzyła przede wszystkim scenografia nawiązująca do tzw. Soplicowego dworu z majestatycznym zegarem, czego dopełnieniem były tradycyjne szlacheckie kontusze, pasy słuckie oraz kostiumy nawiązujące do strojów z epok.
Zgromadzona Polonia gromko oklaskiwała solistów, niemal po ich każdorazowym wykonaniu pieśni, które w życiu codziennym zajmują szczególne miejsce w sercu Polaków żyjących z dala od ojczystego kraju.
Komentarze
Artykuł przeczytało 2 460 Czytelników